Erőszakmentes kommunikáció
2025. március 23-án lehetőségem volt részt venni egy speciális SkillAi tréningen, melynek fő témája az erőszakmentes kommunikáció, az iskolai zaklatás és erőszak megelőzése volt az általunk jól ismert aikido segítségével. A résztvevők többsége gyerekekkel foglalkozik, és elkötelezettek abban, hogy ezt a módszert az edzéseken és az iskolákban is használják, valamint terjesszék. Számomra nagyon érdekes és tanulságos találkozó volt, és bízom benne, hogy lesz folytatása. A képzésen elhangzottak, olvasmányaim és a saját aikidóban szerzett tapasztalataim alapján írom ezt az összefoglalót, ami kicsit terjedelmesre sikerült. 😊
Oktatók: Gurin Eszter, Varga Szilvia, Karászi Sándor, Pasqualetti Gergő.
Támogatók: Aikido Mushinkai , European Aikido Federation
A helyszínt a Tada Ima Aikido Dojo Önvédelmi Akadémia biztosította Esztergomban.
Ajánlott könyvek: A szavak ablakok vagy falak (Marshall B. Rosenberg)
Az erőszakmentes kommunikáció (EMK), Marshall Rosenberg pszichológus által kidolgozott megközelítés, az empátián, a megértésen és a kapcsolaton alapuló kommunikációt hangsúlyozza. Az EMK célja az empátia és a megértés növelése az életminőség javítása érdekében, nem feltétlenül a nézeteltérések megszüntetése. Az erőszakmentesség és a humanisztikus pszichológia elveire épül, a hangsúly az interperszonális harmónián és a jövőbeli együttműködésen keresztül a szükségletek megértésén van. Az EMK elutasítja a kényszerítő diskurzus formáit, és az őszinte önkifejezést, valamint a mások iránti empatikus odafigyelést szorgalmazza. A legtöbb konfliktus az emberi szükségletekkel kapcsolatos félreértésekből ered, gyakran manipulatív nyelvezet miatt. Ez arra enged következtetni, hogy a konfliktusok erőszakmentes megoldásához elengedhetetlen ezen alapvető szükségletek azonosítása és közvetlen kezelése. Az empátiára és a megértésre helyezett hangsúly az EMK-ban azt sugallja, hogy ez a módszer nem csupán a konfliktusokra való reagálást célozza meg, hanem a kapcsolatok építését és a konfliktusok megelőzését is.
Az EMK megközelítése a konfliktusok de-eszkalálására az empatikus kommunikáción keresztül történik. Az EMK célja a feszültség csökkentése azáltal, hogy biztonságos teret teremt a kifejezésre és a megértésre. Az empátia kulcsfontosságú a harag lecsillapításában. Az ítélkezés nélküli aktív hallgatás elengedhetetlen. Az érzelmekre és a szükségletekre való összpontosítás segít a hibáztatásról a kapcsolódásra való áttérésben. Ne vitatkozzunk egy dühös emberrel; először hallgassuk meg. Az EMK módszertana strukturált megközelítést kínál a konfliktusok de-eszkalálására azáltal, hogy előtérbe helyezi az empatikus meghallgatást, az alapvető szükségletek azonosítását és az önkifejezést ítélkezés nélkül. Az EMK négy összetevőjének (megfigyelés, érzelmek, szükségletek, kérések) tudatos alkalmazásával az egyének olyan kommunikációs dinamikát hozhatnak létre, amely elősegíti a megértést és csökkenti a védekezést, ezáltal fokozatosan csökkentve a konfliktust.
Az erőszakmentes kommunikáció négy alapvető összetevőre épül.
-
Megfigyelés értékelés nélkül.
Ez azt jelenti, hogy a helyzetet objektív tények alapján írjuk le, ítélkezés vagy személyes vélemény nélkül. Fontos a tényeket elkülöníteni az értelmezésektől és a feltételezésektől. Például ahelyett, hogy azt mondanánk: „Mindig késel!”, inkább azt mondjuk: „Észrevettem, hogy az elmúlt pár napban 30 percet késett”. A megfigyelés és az értékelés összekapcsolása kritikához és ellenálláshoz vezethet. Az EMK-ban az objektív megfigyelés elve egy biztonságos kommunikációs tér létrehozását célozza meg azáltal, hogy csökkenti a védekező reakciókat. Amikor az egyének úgy érzik, hogy megítélik vagy kritizálják őket, nagyobb valószínűséggel védekeznek és kevésbé fogékonyak az üzenetre. Az objektív, értékeléstől mentes megfigyelések minimalizálják ezt a reakciót és elősegítik a nyílt kommunikációt.
-
Érzelmek azonosítása és kifejezése.
Ez magában foglalja az érzelmek vagy érzések elismerését és megfogalmazását, gondolatoktól és történetektől elkülönítve. Az „én” állítások használata segít az érzelmek kifejezésében anélkül, hogy másokat hibáztatnánk. Fontos különbséget tenni az érzelmek és a gondolatok vagy vélemények között. Például: „Szorongok” ahelyett, hogy „Azt gondolom, nem értékeled a véleményemet”. Az érzelmek tükrözik, hogy szükségleteink teljesültek-e vagy sem. Az érzelmek hiteles kifejezése mélyebb szinten kapcsol össze embereket és segít a konfliktusok megoldásában. Az érzelmek nem hibáztató módon történő, világos kifejezése sebezhetőséget teremt és lehetővé teszi az autentikusabb kapcsolatot, elősegítve a beszélő belső állapotának megértését. Az „én” állítások használatával az egyének felelősséget vállalnak érzelmeikért és elkerülik a másokra való hibáztatást, ami empatikusabb válaszokhoz vezethet.
-
Szükségletek felismerése és megfogalmazása.
Ez az érzelmek forrását képező egyetemes emberi szükségletek azonosítását jelenti. A szükségletek különböznek a szükségletek kielégítésére szolgáló stratégiáktól. Minden, amit teszünk, a szükségleteinket szolgálja. Példák a szükségletekre: tisztelet, kontroll, biztonság, szeretet, megértés, autonómia. A szükségletek tisztázása segít kölcsönösen előnyös megoldások létrehozásában. Az érzelmek és a ki nem elégített szükségletek összekapcsolása megkönnyíti mások együttérző reagálását. Az alapvető emberi szükségletekre való összpontosítás, ahelyett, hogy konkrét követelésekkel vagy panaszokkal élnénk, mélyebb szintű megértést és problémamegoldást tesz lehetővé. Amikor az egyének azonosítani és kifejezni tudják érzelmeik mögött meghúzódó alapvető szükségleteket, az kreatív megoldások lehetőségét nyitja meg, amelyek közvetlenül kezelik ezeket a szükségleteket, ahelyett, hogy a felszíni konfliktusokban ragadnának.
-
Világos és empatikus kérések megfogalmazása.
A kéréseket világosan, konkrétan és pozitívan kell kifejezni. Fontos megkülönböztetni a kéréseket a követelésektől azáltal, hogy nyitottak vagyunk a „nem” válaszra. Ha a kérés elutasításra kerül, fontos empatizálni az elutasítás okával. Világos, pozitív cselekvésre ösztönző nyelvezetet ajánlott használni. Például: „Tudnál előre szólni, ha késni fogsz?” ahelyett, hogy „Legközelebb nem késhetsz!”. Az érzelmek és a szükségletek bevonása a kérésbe hatékonyabbá teheti azt. A vágyak kérésként való megfogalmazása a követelések helyett elősegíti az együttműködést és tiszteletben tartja a másik fél autonómiáját, így nagyobb valószínűséggel működnek együtt. A követelések gyakran ellenállást váltanak ki, míg a kérések tudatos választást és készségesebb részvételt hívnak életre a megoldások megtalálásában. A „nem” válasz iránti empátia tovább erősíti az interakció együttműködő jellegét.
Az aikido filozófiája értékes szempontokkal gazdagíthatja az erőszakmentes kommunikációt a kihívást jelentő interakciók során. Az aikido hangsúlya a nyomás alatti központ és egyensúly megőrzésén emlékeztetheti az EMK gyakorlóit arra, hogy maradjanak földhözragadtak és érzelmileg szabályozottak, amikor nehéz vagy ellenséges kommunikációval szembesülnek. Az aikido „ellenállás mellőzése” elve arra ösztönözheti az EMK gyakorlóit, hogy kerüljék a védekező vagy reaktív viselkedést, ehelyett a másik fél perspektívájának meghallgatására és megértésére összpontosítsanak. Az aikido „energiaelterelés” fogalma inspirálhatja az EMK gyakorlóit arra, hogy a beszélgetést a hibáztatásról és az ítélkezésről a szükségletek azonosítása és a konstruktív kérések megfogalmazása felé tereljék. Az aikido fizikai és filozófiai elvei értékes meglátásokat kínálnak, amelyek javíthatják az EMK gyakorlatát, különösen a kihívást jelentő és érzelmileg feltöltött interakciókban, elősegítve az érzelmi rugalmasságot és a kommunikáció stratégiai megközelítését. Az aikido fizikai technikái és a verbális kommunikáció dinamikája közötti párhuzamok révén az EMK gyakorlói megtanulhatják a központosítás, az ellenállás mellőzése és az elterelés elveinek megtestesítését interakcióikban, ami hatékonyabb és békésebb konfliktusmegoldáshoz vezet.
Németh Ferenc tollából
